Hekleoppskrift på hjerter

Jeg har lagd en oppskrift uten forkortelser, så den skal være lett å forstå for de som ikke er vant til å lese oppskrifter også. 

Hjertespiss :




Omganger :
  1.  Begynn med 3 luftmasker.
  2.  Snu og begynn i den andre masken (hopp over første maske). Øk med en maske i den siste masken slik at du har 3 fastmasker.
  3.  Lag en luftmaske. Begynn på ny omgang. Øk i maske nr. 2. Slik at du får til sammen 4 fastmasker.
  4.  Lag en luftmaske. Ny omgang. Øk i maske 1. Slik at du får 5 fastmasker i denne omgangen.
  5.  Snu med en luftmaske og hekl omgangen uten å øke.
  6.  Snu med en luftmaske og øk med en maske i andre maske og nest siste maske. Slik at det blir 7 fastmasker.
  7.  Snu med en luftmaske og hekl omgangen uten å øke.
  8.  Repeter med å øke i andre og nest siste maske i annen hver omgang. Husk å begynne alle omganger med en luftmaske, da blir kanten på hjerte penest. Repeter til du har tilsammen 27 fastmasker. 
Bue:

 

Omganger:

  1. Snu med en luftmaske og øk med en maske i fastmaske nr 2. Hekl til du har til sammen 14 fastmasker og er kommet til mitten av forrige omgang. Der skal du nå snu og begynne på første buen av hjerte.
  2.  Snu med en luftmaske og hekl de 14 fastmaskene uten å øke.
  3.  Repeter runde 2.
  4.  Nå begynner du å skrå kløften i hjerte. Snu med en luftmaske og begynn å hekle i maske nr 2 (hopp over første maske). Øk med en maske i nest siste maske av omgangen.
  5.  Snu med en luftmaske. Hopp over første maske. du skal nå ha 13 fastmasker når omgangen er ferdig.
  6.  Snu med en luftmaske. Begynn i andre maske. Ta sammen nest siste maske (ikke hekl nest siste maske, men den siste)
  7.  Gjenta som i omgang 6 av buen. Ta inn første og nest siste maske (hopp over).
  8.  Repeter forige omgang.
  9.  Repeter.
  10.  Repeter. Nå skal du sitte igjen med 3 fastmasker og du avslutter buen.
Snu hjerte og begynn på bue nr 2 fra utsiden av hjerte. Gjenta som i bue nr 1.





  
Hvis du vil hekle kant på hjerte, så husk å øke i spissen og buene på hjerte. 
Hvis ikke blir kanten stram og hjerte mister fasong. 
Jeg begynnte med en omgang med fastmasker rundt hjerte, hvor jeg økte med 1 ekstra maske i spissen
og 4 masker jevnt fordelt i vær bue (økte med en maske i vær 4 maske i buen).
Neste runde rundt hjerte begynnte jeg med to fastmasker. I 3 maske lagde jeg en enkelt stav og økte med en dobbel stav. I maske nr 4 gjorde jeg omvendt. Begynnte med en dobbel stav og økte med en enkel stav, så to fastmasker igjen. Repeterte rundt hele hjerte og fikk en fin bølgete kant.





  • Her har jeg sydd 12 stk. sammen i sidene, men det blir også fint å sy dem på
    snor/bånd som vimpelrekke.
    Jeg har også lagd noen enkle hjerter som jeg skal bruke til å pynte opp skjule flekker på tøyet til Milu.


    10 kommentarer:

    1. Så fantastisk flott! En virkelig inspirerende blogg:)
      Legger meg til som følger.
      Ha en fantastisk påske.
      Klem Gitte

      SvarSlett
    2. Så flotte hjerter! Takk for oppskrift, dette må prøves etterhvert :)

      SvarSlett
    3. Hei, for en fantastisk fin blogg du har. I dag skal jeg forsøke meg på disse hjertene. Klikk deg gjerne inn på bloggbesøk til meg også...jeg legger meg til som følger hos deg jeg, for her vil jeg lese mere. God påske hilsen Wilhelmines blogg

      SvarSlett
    4. Hei!
      Så herlig det ble med hjerter i rekke! Det var en god idé som jeg skal spare til neste jul! Så slipper Bygårdsmannen mer "tivoli" (= vimpler), men får noe pynt som han kan være mer fortrolig med! Hi, hi!

      Klem Cathrine :-)

      SvarSlett
    5. Heisann!!

      Herlig hjerte,og godt forklart.Takk for at du deler:)

      Skal jammen prøve meg på dette:)

      Herlig blogg blir følger og kommer snart igjen:)

      ha en fin ny uke:)

      Klem linda:)

      SvarSlett
    6. Utruleg flott!
      Kjempefin blogg du har med flotte bilder:) Kjem gjerne tilbake hit:))
      Sonja

      SvarSlett
    7. Tusen takk for oppskriften:) mye fint på bloggen din:) Jeg følger bloggen din nå:)

      SvarSlett
    8. Super blogg !
      Jeg fant den ved å google heklede hjerter og er kjempeglad for den flotte oppskriften du har laget.
      Klem Ingunn:)

      SvarSlett
    9. Tusen takk for en kjempe god forklaring:) Nå har jeg sittet oppe i hele natt og heklet et kjempe fint hjærte med kanter:) Aldri fått til noe lignede:D

      SvarSlett
    10. Tusen takk for ei kjempe lett forklaring!! Godt det finnes nån som dæ :D
      Skal henge mitt hjerte på barnevogna,har laga en slags uro med ugle og nu et hjerte :D

      SvarSlett

    Tusen takk for at du legger igjen noen ord.